Особливості роботи з обдарованими учнями
Завдання школи - підтримувати учня і розвинути його здібності, підготувати ґрунт для того, щоб ці здібності було реалізовано. Виявлення обдарованих дітей повинно починатися вже в початковій школі на основі спостереження, вивчення психологічних особливостей, мовлення, пам'яті, логічного мислення.
Якими є обдаровані діти?
· Мають вищі порявняно з більшістю учнів інтелектуальні здібності, потяг до навчання, творчі можливості;
· Мають активну пізнавальну потребу, що домінує;
· Відчувають радість від здобуття знань, розумової праці.
Які категорії обдарованих дітей можна визначити умовно?
· Діти з назвичайно високим загальним рівнем розумового розвитку (такі діти найчастіше зустрічаються в дошкіному й молодшому шкільному віці);
· Діти з ознаками спеціальної розумової обдарованості - у певній галузі науки (підлітковий вік);
· Учні, які не досягають через якість причини успіхів у навчанні, але мають яскраву пізнавальну активність, оригінальність психічного складу, неабиякі розумові резерви (частіше зустрічаються в старшому шкільному віці).
У навчальній діяльності робота з обдарованими дітьми ґрунтується на диференційованому підході, що сприяє розширенню й поглибленню освітнього простору предмета.
Мета роботи з обдарованими дітьми
· Виявлення таких дітей.
· Створення умов для їх оптимального розвитку.
Завдання роботи з обдарованими дітьми
· Розвиток цілісної картинки світу в уявлення дитини;
· Розвиток творчого критичного й абстрактно-логічного мислення, здатностей розв'язувати проблеми;
· Розвиток здатності самостійно навчатися та здійсеювати долсідницьку роботу;
· Розвиток здатностей до самопізнання й саморозуміння, формування позитивної "Я - концепції".
За якими принципами будується робота з обдарованими дітьми?
· Орієнтація на змагання, актуалізація лідерських можливостей учнів.
· Орієнтація на потреби дитини.
· Максимальне розширення кола інтересів.
· Домінування розвивальних можливостей над інформаційною насиченістю.
· Ускладнення змісту навчальної діяльності.
Яким повинен бути вчитель у роботі з обдарованими дітьми?
· Талановитим, здатним до експерементальної й творчої дфяльності.
· Професійно грамотним.
· Інтелегентним, моральним і ерудованим.
· Володіти сучасними педагогічними технологіями.
· Мати позитивну "Я - концепцію", бути цілеспрямованим, наполегливим, емоційно стабільним.
· Умілим організатором навчально-виховного процесу, психологом.
Що повинен уміти вчитель для роботи з обдарованими дітьми?
· Збагачувати навчальні програми, тобто оновлювати й розширювати зміст навчання.
· Працювати диферційовано, здійснювати індивідуальний підхід і консультувати учнів.
· Стимувювати пізнавальні здібності учнів.
· Приймати зважені психолого-педагогічні рішення.
· Аналізувати навчально-виховну Діяльність - свою та класу.
· Добирати й готувати матеріали для колективних творчих справ.